Teaterläger för barn 24-26 februari!

Vad är teater? Vad skulle det kunna vara? Vad händer när du tillsammans med andra barn får experimentera fram och upptäcka vad teater kan vara helt utifrån dina egna idéer?

Ôcken Kulturförening och Teater Institutet välkomnar dig som är mellan 7-10 år till en annorlunda och spännande teaterhelg, den 24-26 februari!

Ni blir en grupp på cirka åtta barn som får tillgång till ett team av vuxna: regissör, scenograf, ljussättare och ljuddesigner som finns där bara för att förverkliga era idéer! En kock finns också på plats för att se till att alla magar är mätta och glada.

Vi inleder med en informationsträff och gemensam middag föräldrar och barn på fredag kväll. På söndagen avslutar vi med en fika då föräldrar är välkomna att i någon form ta del av vad barnen skapat under helgen.

Vad: Teaterläger dagtid
Vem: Barn 7-10 år
När: Fredag 24 feb – sön 26 feb 2023
Tid: Fredag kl 18-20, Lördag kl 10-14, Söndag kl 10-15
Var: Stocksbo Kulturhus, Åbovägen 9, Färila
Pris: 150 kr, måltider ingår
Betalning: Se anmälningssidan
Arrangeras av: Ôcken kulturförening och Teater Institutet

Om du har frågor, maila oss på info@ockenkulturforening.se eller skicka SMS till Karin på 073-618 22 57

OBS! Begränsat antal platser!
Sista anmälningsdag: 17 februari 2023

SCHEMA

FREDAG 24 FEB

KL. 18-20
Tacomys! Vi inleder med en gemensam middag med barn, föräldrar och teaterteam. Vi lär känna varandra och berättar mer om vad som kommer att hända under helgen.

Middag ingår.

LÖRDAG 25 FEB

KL. 10-14
Vi leker, fantiserar och testar att förverkliga de idéer som kommer upp genom att använda oss av olika uttryckssätt från teaterns värld!

Lunch ingår.

SÖNDAG 26 FEB

KL. 10-14

Lunch ingår.

KL. 14-15
Avslutningsfika då vi välkomnar tillbaka alla föräldrar som får ta del av vad som skapats under helgen.

Fika ingår.

BARNENS TEATERTEAM UNDER HELGEN

Karl Sjölund är regissör, dramatiker och konstnär, samt en av tre konstnärliga ledare för Institutet (tillsammans med Maja Lindström och Markus Öhrn). Han är utbildad i filosofi på Södertörns högskola och Greifswalds Universitet samt i teaterregi på Stockholms Dramatiska Högskola. Hans senaste produktioner är föreställningen Stumt tvång och ljudverket I rikets tjänst.

Maja Lindström är frilansande ljusdesigner och en av tre konstnärliga ledare för Institutet (med Karl Sjölund och Markus Öhrn). Hon är utbildad i ljusdesign på Stockholms konstnärliga högskola och i scenproduktion på Malmö högskola. Hon jobbar med all sorts scenkonst, men på sista tiden har det blivit extra många uppdrag inom dansvärlden.

Fabian Grytt är musiker, ljuddesigner och ljudtekniker, för närvarande anställd på Dramaten i Stockholm. Utöver studier i ljuddesign på Stockholms Konstnärliga Högskola har Fabian lång erfarenhet inom det fria teater- och musiklivet både på scenen och bakom mixerbordet.

Tilda Lovell är konstnär utbildad vid Hovedskous konstskola och Kungliga Konsthögskolan. Hon arbetar främst med skulptur, installation och animation och gärna med material som hon hittar i naturen. Hon ingår också i gruppen som driver Ôcken Kulturförening.

Thomas Gustafsson är kock och bor i Stocksbo med sin sambo Karin, barnen Bianca och Julian samt 2 hundar, 2 katter och 3 hästar. Thomas tillbringar mycket tid ute och då främst på cykeln men även i backen med skidor eller till fots i skogen.

Karin Botås bor med sin man och två barn i Stocksbo och är engagerad i Ôcken Kulturförening. Karin kommer finnas med under helgen som lite allt-i-allo och är den som du som förälder kan höra av dig till under lägret om frågor uppstår.

BAKGRUND

Initiativet till teaterlägret kommer från Karl Sjölund, konstnärlig ledare på Teater Institutet. Det samarrangeras med Ôcken Kulturförening som vill möjliggöra för barn i Stocksbo med omnejd att delta i teaterverksamhet på hemmaplan. Tanken med teaterlägret, som kan liknas lite vid ett laboratorium eller en experimentverkstad, bygger på en vilja att visa barnen att de redan besitter och förmår göra teater och att detta skulle kunna vara till glädje för dem. Genom att ta barnens föreställningsförmåga som utgångspunkt och tillsammans med dem utforska deras idéer med hjälp av uttryckssätt från teaterns värld, så hoppas Teater Institutet även kunna ta med insikter om nya och andra förhållningssätt till teateryrkets tekniker.

Här kan du läsa mer om Teater Institutet